Megint egy tanév, egy újabb kihívás a gyerekek életében. Nem csupán azokat érinti, akik az óvodából lépik át az iskola küszöbét, de azokat is, akik már javában diákok. Alsósok és felsősök egyaránt vissza kell, hogy szökkenjenek a tanulás nehézségei közé.
A vállaikra ismét felkerül az elvárás súlyos terhe, a megfelelni akarás, a közösségi szellem. Visszailleszkedésük nagyban függ a társaiktól, de még inkább a tanároktól, és a tanítási módszerektől. Több szempont alapján lehet rangsorolni egy tanárt, s talán más az elképzelése a szülőnek, és megint más a gyermeknek. A gyakorló szülők már tudják, nem elég, hogy a tanerő elfogadja és megértse a csemetét, akit a szárnya alá vesz, de meg is kell szerettetnie vele a tanulást, és meg kell tanítania tanulni.
Nagyon sok probléma származik abból, hogy a diákok olyan nagy mennyiségű és sokféle információt kapnak, aminek feldolgozásába belefáradnak. Nem képesek kiszűrni a fontos, és a kevésbé fontos dolgokat, és mikor a rövidtávú memóriájuk megtelik, az először elraktározódott anyagok egyszerűen törlődnek, hogy helyüket átvegye a többi. Amennyiben a gyermek nem tanulja meg, hogyan kezelje a tananyagok hosszútávú elraktározását, eljön az idő, hogy hátat fordít a tanulásnak.
Ezt megakadályozandó, sokféle tanulási módszert lehet alkalmazni, amivel a szülők segíthetnek gyermekeiknek, hogy a feladott anyagot, miként raktározzák el magukban. Ezek közül kiemelnék egy listát, és egy listának a tételét, amit sikerrel alkalmaznak különböző tananyagok elsajátításakor. Ez pedig az elmetérkép.
10 jótanács a hatékony tanulásról
(http://karrierkod.hu/blog/5-osztalyos-szueloknek-10-jotanacs-a-hatekony-tanulasrol)
1. Suli után evés, majd egy kis mozgás. Nem gép, nem TV !!!!!
Miért? A mozgás aktivizálja a bal és jobb féltekét. Pihenteti az agysejteket.
2. Relaxálás 10-15 perc.
Miért? Feldúlt érzelmi állapotban nem tud koncentrálni. Ez lehet öröm, vagy bánat. A Lozanov féle nyelvtanulási módszer kulcsa is az ellazult, relaxált állapotban rejlik.
3. Tanulás előtt végezzen agyféltekét összekötő kineziológiai gyakorlatokat.
Miért? Az iskola a bal féltekét használtatta egész délelőtt. A hosszú távú tudáshoz kell a jobb félteke.
4. Mindig legyen víz az asztalon. Igyon folyamatosan.
Miért? Ha a test 2%-os vízhiányban szenved, akkor az agy már csak 75%-kal dolgozik.
5. Tanuljon háttérzenével. Ez legyen klasszikus barokk zene.
Miért? A zene folyamatosan bekapcsolva tartja a jobb féltekét. Kellemes lelkiállapotot teremt.
6. Még azon a napon foglalkozzon az anyaggal, amikor órája volt.
Miért? Az agy 24 órán belül a hallottak 80%-át elfelejti.
7. Tartson 20-25 percenként 5 perc szünetet.
Miért? A rövid távú memória ennyi idő alatt megtelik. Ami utána belekerül, az az előzőt kiszorítja.
8. Készítsen színes, rajzos elmetérképet a leckéről.
Miért? Mert az agy a szavakat nem szereti, nem is tárolja sokáig. A képet hosszú távra megjegyzi. Ha nem tudod mi az elmetérkép, nézz utána. Az elmetérkép = megértés!! Nem lehet megcsinálni odafigyelés, koncentráció nélkül. Szemben az olvasással.
9. Ismételni kell. 24 órán belül, 1 nap után, egy hét után, egy hónap után és 6 hónap után.
Miért? Mert az új infó kioltja a régit, ha az felszínes.
10.Beszéljen róla.
Miért? Csak az tudja az anyagot, aki el is tudja mondani. Az i-re a pont. Beszélve kapja az agy az utolsó megerősítést. Biztosan nem láttál még olyan színészeket, akik a premireren szólaltak meg először.
Mi is az az elmetérkép?
Az elmetérképet a gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy adott egy központi fogalom amely köré csoportosul a fogalomrendszer többi tagja , mindez egy képen ábrázolva. A központi fogalom lehet egy definíció, egy kulcsszó, egy mozaikszó, vagy bármi, ami elindítja a gondolatmenetünket adott témában. A lényeg, hogy a központi fogalmat úgy kell megválasztanunk, hogy képesek legyünk tetszőleges számú (minél több, annál jobb és részletesebb lesz az elmetérképünk ) fogalmat hozzákapcsolni . Egy klasszikus elmetérkép legtöbbször szavakból, képekből áll, felépítését tekintve pedig színes aláhúzásokkal, vonalakkal, nyilakkal ábrázolhatjuk az egyes fogalmak hangsúlyosságát, helyüket a fogalomrendszerben , amit a saját gondolkodásunk szerint alkottunk.
Az elmetérkép leegyszerűsítve egy vázlatkészítési módszer, amely abban különbözik hagyományos társaitól, hogy legtöbbször fa-szerkezetű alakzatban rajzolják és a vázlat alapját egy központi fogalom vagy központi elem adja.
http://www.partyponty.hu/posts/3227 oldalon az elmetérkép használatáról és szerkezetéről kapunk információkat, de az interneten különböző kreatív rajzokat lehet már találni a térkép használatáról.
Jó tanulást kívánok!